Het vaarseizoen zit er helaas weer bijna op. Tijd dus om de boot uit het water te halen en te kijken welk onderhoud er nodig is voor het nieuwe seizoen volgend jaar begint. Het is belangrijk om dit onderhoud goed voor te bereiden, zodat er in het voorjaar vanaf de eerste zonnestralen weer volop genoten kan worden. Denk bijvoorbeeld aan handige zaken zoals Talamex antivries om het bevriezen van de scheepsmotor, drinkwatersystemen en toiletten tegen te gaan. Maar ook het onderhoud aan de motor, koelwatersysteem en het smeeroliesysteem zijn belangrijke zaken om naar te kijken. Welk onderhoud kun je nu het beste doen in de koude maanden?
Zorg dat je boot met een volle motor de winter in gaat
Als eerste willen we je de tip meegeven om de boot voor de winter helemaal af te tanken. Hierdoor kan er geen condens in de tank en het brandstofsysteem ontstaan. Verstandig is om aan deze laatste tankbeurt van het seizoen een flesje fuel stabilizer toe te voegen. Dit gaat veroudering van de brandstof tegen en kan zowel voor diesel- als voor benzinemotoren gebruikt worden. Bij deze benzinemotoren kun je er dan nog voor kiezen om carburateur reiniger toe te voegen, die de rubbers in de carburateur beschermt.
De impeller van het koelwatersysteem controleren
Het is aan te bevelen om tijdens het winterklaar maken van de motor gelijk de impeller van de koelwaterpomp te controleren en deze indien nodig te vervangen. Dit is het hart van het koelsysteem en voorkomt oververhitting van de motor.
Motor gekoeld door water
Bijna alle motoren die voor een boot gebruikt worden, hebben een waterkoeling. Dit kan direct dan wel indirect met buitenboordwater gebeuren. Bij een directe koeling wordt het buitenwater opgepompt en gaat daarna door het motorblok om vervolgens weer naar buitenboord te worden afgevoerd. Dit principe is op de meeste buitenboordmotoren en Z-drives van toepassing.
Kijk naar een goede doorspoelkit
Om het koelsysteem aan land te kunnen spoelen zijn diverse doorspoelkits te krijgen. Door de verschillende aftappluggen in het koelsysteem open te draaien kan men het koelwater uit de motor aftappen. Nog beter zou het zijn om de motor, bijvoorbeeld via het wierfilter, wat koelvloeistof te laten opzuigen. Hierdoor ben je er zeker van dat de motor optimaal beschermt is en wordt door de koelvloeistof roestvorming in het motorblok tegen gegaan. Houd er wel rekening mee dat er geen koelvloeistof buitenboord gaat. koelvloeistof is giftig!
Smeeroliesysteem
Ook het vervangen van de motorolie en het oliefilter is het beste in het najaar te doen als de motor nog warm is. Bij een warme motor is de olie nog lekker “dun” en is het gemakkelijk uit de motor te verwijderen. Bovendien blijven alle verontreinigingen die er gedurende het seizoen in de olie terrecht zijn gekomen niet de hele winter in jouw motor zitten. De motor overwintert dan met verse olie.