Als je wilt gaan motorrijden, is een motorhelm verplichte kost. En dat is maar goed ook, want zonder helm is je hoofd bijzonder kwetsbaar bij een val. De vraag is dus nooit óf je een motorhelm nodig hebt, maar wat voor soort motorhelm je nodig hebt. We bespreken welke soorten motorhelmen bij welk rijgedrag passen.
Veel snelweg
Zit jij vooral veel op de snelweg met je motor? Dan riskeer je ook een hardere val wanneer het een keer onverhoopt misgaat. Daarom heb je een helm nodig die je hoofd aan alle kanten optimaal beschermd. De meest passende helm is in dit geval een integraalhelm. Dit type helm heeft een vast kinstuk en vizier. Naast de volledig bescherming die een integraalhelm biedt bij en val, beschermt deze helm je hoofd ook beter tegen kou en tegen geluid bij hoge snelheden. Kies voor een sportieve integraalhelm voor aerodynamische sleuven en diverse spoilers om je hoofd op hogere snelheden stabiel te houden. Overweeg bij je keuze wel wat je zithouding op jouw motor is. Afhankelijk daarvan moet de plaatsing van deze ‘features’ verschillen.
Weinig rijden op hoge snelheid
Kom je maar zelden op de snelweg met je motor, maar rijd je vooral op lagere snelheden? Dan kun je alsnog kiezen voor een integraalhelm, maar een jethelm kan dan ook voldoen. Een jethelm is open aan de voorzijde, waarde een kinstuk ontbreekt. Afhankelijk van het model zit er wel of geen vizier op de helm. Het voordeel van een jethelm, is dat hij een ruimer gezichtsveld biedt dan een integraalhelm én voor meer verkoeling zorgt. Wat een jethelm ongeschikt maakt voor hogere snelheden, is de mindere bescherming aan de voorzijde van je hoofd en het feit dat hij bij hogere snelheden een beetje omhoog kan komen, waardoor je het snel koud krijgt.
Even vaak snelweg als lagere snelheid
Rijd je ongeveer even vaak op hogere snelheid als op lagere snelheid? Dan kun je kiezen voor een systeemhelm, wat een kruising is tussen een jethelm en een integraalhelm. Het kinstuk op een systeemhelm is verplaatsbaar, waardoor je ook met een open voorzijde kunt rijden. Omdat dit doorgaans met één hand kan, kun je dit tijdens het rijden aanpassen. Een nadeel van een systeemhelm is dat er wat meer geluid de helm binnendringt dan bij een integraalhelm, wat voor een wat minder comfortabele rijervaring kan zorgen.
Crossen met de motor
Ga je crossen met de motor, dan kun je het beste voor een toegewijde motorcrosshelm kiezen. Deze is zo ontworpen dat hij meer zuurstof binnenlaat, en dat komt bij zo’n inspannende activiteit uitstekend van pas. Het kinstuk steekt bij een crosshelm verder uit en boven het gezicht heeft de helm nog een klep om je gezicht te beschermen tegen zaken als opschietende stenen en opspattende modder. In plaats van een vizier heeft een motorcrosshelm een opening die je de ruimte biedt om een crossbril te dragen tijdens het rijden. Het is overigens toegestaan om een motorcrosshelm op de openbare weg te gebruiken, maar we raden het niet aan.
Heb je op basis van deze informatie de keuze kunnen maken voor welk type helm het beste past bij jouw motorgebruik? Dan is het alleen nog maar een kwestie van de stoerste uitkiezen, en zoals je zult ondervinden zijn er meer dan genoeg mooie motorhelmen om uit te kiezen!