Ondanks het feit dat tegenwoordig iedereen een mobiele telefoon op zak heeft waar je de tijd op kunt lezen, blijven horloges een van de belangrijkste accessoires van een outfit. Uiteraard dat er dan ook trends zijn in dit segment van de markt. Waar de meeste klassieke merken zoals Cartier, Rolex en Breitling het nog steeds moeten hebben van hun ‘classics’ zorgen nieuwe merken voor golven in trends. Ook fashion designers doen hier aan mee, omdat de meeste grote labels ondertussen ook hun eigen horloges op de markt hebben. Een van de bekendste hiervan is natuurlijk het Tommy Hilfiger horloge. Waar je dit soort horloges lange tijd alleen kon vinden in de Hilfiger winkels, worden ze tegenwoordig door veel horloge specialisten, zoals Excluso, aangeboden. Aangezien een merk als Hilfiger gewend is om in collecties en seizoenen te denken, zie je vaak dat trend bij dit soort merken beginnen. Wat zijn de trends voor 2020 eigenlijk?
Horloges worden weer kleiner en minder opzichtig
Waar de afgelopen jaren de horloges groter en groter werden, met soms belachelijke resultaten, worden de nieuwe klokjes juist weer een stuk kleiner. Inspiratie hiervoor wordt gehaald uit allerlei perioden, maar lijkt vooral uit de jaren ’40 en ’70 te komen. De jaren ’40 omdat het toen vooral om functionaliteit ging en de jaren ’70 omdat men in die tijd echt over stijl en vormgeving ging nadenken. Dit zijn dan ook designs waar op het moment graag naar wordt gekeken, en waarbij bepaalde horloges bijna compleet gereproduceerd worden, om die authentieke vintage touch mee te kunnen geven.
Merken grijpen terug op oude modellen
Ook grote, bekende horlogemerken uit het topsegment, zoals Tagheuer, grijpen terug op oude modellen, zoals het Autavia model uit de jaren ’60. Dit was een van de horloges die Tagheuer op de kaart zette en wordt nu gebruikt om in te springen op de nieuwe horloge trend.
Praktische horloges
Een merk als Tudor, wat geen vintage modellen heeft in deze stijl waar ze op terug kunnen vallen, gaat nog een stapje verder. Zij komen met een oud model wat eigenlijk nooit heeft bestaan, in die zin dat het nooit op de markt is geweest voor particulieren. De P01 Commando is namelijk in 1968 ontworpen voor de marine, die een waterdicht horloge wilde waarvan de ring kan worden vastgeschroefd en de kroon de algemene werking niet zou beïnvloeden. Uiteraard is dit horloge ontdaan van details en opsmuk omdat het een puur praktische functie had.
Pastelkleuren ook voor horloges
Sinds twee jaar is het in de fashion erg normaal om pastel tinten te gebruiken. Waar vroeger roze en baby blauwe shirt voor mannen vaak werden overgeslagen, zien we die nu overal in het straatbeeld terug. Ook bij horloges begint dit een trend te worden en is de zalmroze een steeds vaker voorkomende kleur voor de wijzerplaat.
Donkerblauw blijft hot
Ben je niet zo van de ‘wildere’ trends, zoals een zalm roze wijzerplaat, dan kunnen we je mededelen dat donkerblauw, navy ook weer helemaal terug is. Eigenlijk is deze kleur natuurlijk nooit helemaal weggeweest, maar voor de donkere kleuren zagen we de laatste jaren vooral zwart en antraciet als populaire trends. Nu is de de donkerblauwe horloge weer helemaal terug. Soms in kleine details op de wijzerplaat, soms als bijvoorbeeld de hoofdkleur voor de horlogeband.