De Formule 1, ook wel de koningsklasse van de motorsport genoemd. Sinds de invoering van deze raceklasse in 1950 is de Formule 1 de populairste klasse binnen de motorsport. Dit komt vooral doordat er verschillende aspecten binnen deze klasse zijn waar mensen graag naar kijken, maar welke aspecten zijn dat nou?
Het gevaar en de adrenaline
Het rijden op zeer hoge snelheden is natuurlijkerwijs heel gevaarlijk. 49 Coureurs zijn als gevolg van een crash tijdens een vrije training, kwalificatie of race overleden. De veiligheid van de coureurs is sinds het overlijden van Jules Bianchi als gevolg van de crash op het circuit van Suzuka in 2014 weer een hot topic. De komst van de halo in 2018 is mede te danken aan dit ongeval, de halo moet de coureur beter beschermen tegen rondvliegende onderdelen of wagens. Tijdens dit eerste seizoen met de halo zagen we al een momentje tijdens de race van Spa-Francorchamps in België, Fernando Alonso kwam met zijn Mclaren in aanraking met andere auto’s waardoor zijn bolide de lucht in vloog. Uiteindelijk vloog hij over de Sauber van Charles Leclerc heen, de band en de wing-endplate zijn tijdens deze crash tegen de halo van Leclerc aangekomen. Als deze er niet was geweest zou alles tegen het vizier van Leclerc aangekomen zijn, hoe zwaar deze impact zou zijn geweest is moeilijk in te schatten. Het is menselijk om onder de indruk te zijn van coureurs die week in week uit hun leven in gevaar brengen door in te stappen in deze snelheidsmonsters. Dit is één van de redenen waardoor het zo aantrekkelijk is om naar te kijken, ook al was de sport vroeger veel gevaarlijker dan nu. De laatste jaren wordt er ook steeds meer geklaagd dat Formule 1 steeds saaier is geworden doordat er een aantal teams zijn die boven de rest uitsteken en omdat inhalen steeds moeilijker is geworden. De reglementen voor het 2019 seizoen zijn veranderd om inhalen makkelijker te maken en om het gat tussen de teams te verkleinen, nieuws rondom deze reglementen en alle andere zaken rondom de Formule 1 kan je volgen op gptoday.net.
Het grote geld en de aantrekkingskracht
Formule 1 is een sport waar ongelooflijk veel geld in omgaat. Van het bedenken, maken en door ontwikkelen van de wagens tot de grote salarissen van de coureurs. Geld vormt de ruggengraat van deze sport. Ook zakelijk gebeurt er hier veel, het komt regelmatig voor dat een bedrijf zijn naam verbindt aan een team, zoals ROKiT dat dit jaar gedaan heeft bij Williams. Ook de circuits die onderdeel willen zijn van het rondreizende Formule 1 circus moeten flink in hun buidel tasten, zowel om een race naar hun circuit te halen als het voorbereiden en opknappen van de baan en alle omliggende faciliteiten en toegangswegen.
Formule 1 heeft ook veel aantrekkingskracht, regelmatig zie je grote beroemdheden op of rond het circuit tijdens een raceweekend. Ook de feestjes die worden georganiseerd bevatten veel glamour, denk maar eens aan alles tijdens een GP weekend in Monaco.
Het drama tussen coureurs en teams
Drama, iets wat ook veel voorkomt binnen de Formule 1. Ruzies tussen teamgenoten of coureurs van verschillende teams is iets wat we al decennia’s zien. Denk maar eens terug aan Senna die een stoot uitdeelde tegen Irvine of misschien wel de meest legendarische confrontatie, Salazar die na een crash op de vuist ging met Piquet tijdens de GP van Duitsland in 1982. Eens in de zoveel tijd is het weer raak, met de duw die Verstappen uitdeelde aan Ocon in 2018 nog vers in het geheugen. We moeten echter niet vergeten dat de coureurs tijdens het rijden vol zitten met adrenaline, dus we moeten hier niet te veel conclusies uit trekken. Ook tussen teams gebeurd er regelmatig wat, we kennen allemaal wel de soap tussen het team van Renault en Red Bull. De samenwerking die een aantal jaren uitmonden in meerdere kampioenschappen, werd de laatste jaren al steeds slechter, het toppunt werd bereikt toen Red Bull overstapte op Honda en toen de coureur Ricciardo van Red Bull naar Renault werd gehaald.