Voor de smering van de motoren van auto’s wordt als technische vloeistof gebruik gemaakt van motorolie. Hoofddoel ervan is de reductie van de frictie tussen zich bewegende metalen componenten en deze te reinigen en roestwerend te maken.
De olie voor motoren is niet alleen samengesteld uit basisoliën, maar het bevat tevens allerhande additieven als reinigers, verdikkingsmiddelen, viscositeit verhogende middelen, roest en oxidatie remmende middelen.
Voor motorolie gelden diverse soorten classificaties uitgaande van de viscositeitseigenschappen die zich bij variërende temperaturen manifesteren: SAE (Society of Automotive Engineers), API (American Petroleum Institute), ACEA (European Automobile Manufacturers Association). Bij de eerste categorie motoroliën worden alle oliën opgesplitst in zomer-, vierseizoenen- en winteroliën.
De aanduiding van SAE impliceert een numeriek codesysteem. Voorbeeld: een motorolie kan worden aangeduid met SAE 10W40, met een W voor de winter, terwijl het getal dat er aan voorafgaat een indicatie geeft van de oliestroom bij -17,8 graden Celsius ( bij een lagere waarde wordt de olie minder dikker als het koud is), en de waarde die volgt op W staat voor hoelang de olie er over doet om te verdunnen bij hogere temperaturen.
Zodoende luidt het advies om 10W40 motorolie te gebruiken voor temperaturen tussen de -25 en +40 graden Celsius. De aanduiding API verwijst naar de minimale prestaties die van toepassing zijn op oliën, terwijl de operationele standaardcategorieën SJ, SL, SM en SN, CK-4 en FA-4 het meest recent zijn. Op grond van deze classificering is de S-groep gericht op benzinemotoren, C en F hebben betrekking op dieselmotoren.
De aanduiding ACEA wordt onderverdeeld in 3 verschillende motoroliegroepen:
A/B – deze zijn voor benzine- en dieselmotoren bruikbaar;
C – deze zijn geschikt voor voertuigen die met katalysatoren of roetfilters zijn uitgerust;
E – deze zijn voor zware dieselmotoren bestemd.
Verder verschilt de samenstelling per motorolie. Doorgaans bevatten ze minerale, synthetische ( geheel synthetisch) en gedeeltelijk synthetische oliën. De basis voor deze oliën wordt gevormd door geraffineerde ruwe aardolie of door polymeerverbindingen. De synthetische oliën zijn het resultaat van een strikt gereguleerd proces, zodat ze aan de specifieke karakteristieken voldoen en er een optimale smering, efficiëntere reiniging, verbeterde stabiliteit en er een zuiniger verbruik aan brandstof kan worden bereikt.
U vindt olie voor auto’s in de online winkel Euautoonderdelen.nl