Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

Hybride auto’s worden gepresenteerd als een milieuvriendelijke stap naar schoner reizen, maar zijn ze wel zo groen als ze lijken?

Het wegvervoer is verantwoordelijk voor een groot deel van de totale CO2-emissies in Nederland, een belangrijke bijdrage aan de klimaatverandering. In een poging deze uitstoot lager te krijgen om de toezeggingen van het klimaatakkoord van Parijs te halen, zal de regering de verkoop van nieuwe benzine- en dieselvoertuigen tegen 2030 verbieden, een stap die mensen zal aanmoedigen om in plaats daarvan elektrische voertuigen te kopen.

Tussen de traditionele auto met verbrandingsmotor en de elektrische auto ligt de hybride auto. Aangeprezen als een groener alternatief voor benzine en diesel, worden hybride auto’s vaak geadverteerd als een milieuvriendelijke brug naar schoner vervoer. Maar aangezien onderzoeken suggereren dat ze de hype niet helemaal waarmaken en de overheid nog steeds niet zeker weet hoe ze ze moeten uitfaseren, zeggen sommige partijen dat deze beweringen gewoon greenwashing zijn. Dit is wat je moet weten over hoe groene hybride auto’s eigenlijk zijn.

Wat is een hybride auto?

Eenvoudig gezegd is een hybride voertuig een kruising tussen een gewone benzine- of dieselauto en een elektrisch voertuig. Er zijn twee soorten hybriden.

Hybriden

Deze voertuigen gebruiken een elektromotor om de wielen aan te drijven, hoewel dit meestal alleen voor zeer korte afstanden is, niet meer dan 4 of 5 kilometer. Hun beperkte elektrische actieradius is het resultaat van hun kleine batterijen, die worden opgeladen tijdens het remmen of door energie rechtstreeks uit de motor zelf te halen.

Plug-in hybrides (PHEV’s):

De batterijen in deze voertuigen zijn veel groter dan die in volledige hybrides, dus ze moeten worden opgeladen via een kabel wanneer ze geparkeerd staan ​​(zoals een elektrische auto). De nieuwste PHEV’s hebben een actieradius van 50 tot 65 km, alleen elektrisch, zodat korte ritten kunnen worden afgelegd zonder gebruik te maken van de motor of brandstof.

wat zijn Hybride auto's

Welke kosten zijn er verbonden aan een hybride auto?

Vanwege de geavanceerde technologie zijn PHEV’s over het algemeen duurder, hoewel bestuurders op de lange termijn lagere brandstofrekeningen zullen hebben. De Toyota Yaris Hybrid de goedkoopste volledig hybride auto die momenteel op de markt is. De goedkoopste PHEV is ondertussen de Hyundai Ioniq Plug-in.

Aangezien volledige hybrides geen zinvolle elektrische actieradius bieden, zijn de kosten over het algemeen alleen gericht op PHEV’s in vergelijking met EV’s en auto’s met verbrandingsmotor. De exacte gebruikskosten variëren natuurlijk per merk en model. Op het eerste gezicht kunnen PHEV’s chauffeurs dus een redelijk deel van de kosten besparen. Het is echter belangrijk om te onthouden dat deze cijfers gebaseerd zijn op optimale omstandigheden, we komen hier later op terug.

Hoe beweren fabrikanten dat hybride auto’s groen zijn?

Aangezien PHEV’s tot wel 65 kilometer alleen op elektriciteit kunnen rijden, zijn ze verantwoordelijk voor minder uitstoot door traditioneel benzine- en dieselverbruik. In de volledig elektrische modus laten hybride auto’s die worden opgeladen met gemiddelde ‘netstroom’ een aanzienlijke CO2-reductie zien. De cijfers suggereren een reductie van ongeveer 40% in vergelijking met een kleine benzineauto. Hernieuwbare elektriciteit reduceert de uitstoot tijdens de brandstof levenscyclus tot bijna nul.

Volgens officiële tests zouden PHEV’s 44 g CO2 per kilometer uitstoten. Een kleine benzinemotor tot 1,2 liter zal ondertussen ongeveer 150 g CO2 per kilometer uitstoten, terwijl een middelgrote benzinemotor tot 1,8 liter ongeveer 150-185 kg CO2 per kilometer zal uitstoten.

Het probleem is dat deze groen ogende cijfers zijn afgeleid van zeer specifieke gecontroleerde laboratoriumtests met omstandigheden die bijna onmogelijk te repliceren zijn in het normale dagelijkse leven. Als zodanig stoten PHEV’s in feite ongeveer 120 g CO2 per kilometer uit, veel meer dan de 44 g die fabrikanten beweren.

Hiervoor zijn een aantal redenen. Ten eerste laden eigenaren hun voertuigen niet vaak op, waardoor ze zelfs voor korte ritten afhankelijk zijn van de verbrandingsmotor. Officiële tests gaan ervan uit dat PHEV’s ongeveer 80% van de tijd in elektrische modus werken, terwijl uit feitelijke bevindingen blijkt dat ze de neiging hebben om minder dan de helft van de gereden kilometers op elektriciteit te rijden.

Ten tweede geeft het onderzoek aan dat de elektrische modus vaak automatisch wordt uitgeschakeld als de omstandigheden niet geschikt zijn voor de technologie, en een van de problemen is koud weer, iets dat vooral belangrijk is in Nederland. Volgens het onderzoek blijken populaire modellen af ​​te wijken van het gebruik van hun alleen-elektrische modus naar de benzinemotor wanneer de temperatuur daalt, zelfs wanneer de accu volledig is opgeladen. Dit komt deels doordat de accu’s moeten opwarmen om stroom naar de elektromotoren te kunnen sturen. Ook het gebruik van functies als verwarming kan een overstap naar benzine veroorzaken.

Hybride auto's

Wat is het standpunt van de overheid over hybride auto’s?

Terwijl de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2030 wordt verboden, hebben hybrides ‘uitstel van uitvoering’ gekregen tot 2035, hoewel de criteria hiervoor nog moeten worden bepaald. Later zal een onderzoek worden gedaan om te bepalen hoeveel een nieuwe hybride elektrische auto kan afleggen zonder uitstoot om van 2030 tot 2035 te koop te blijven.

De overheid wil ze echter graag uitfaseren en een volledige overstap naar elektrische auto’s stimuleren. In oktober 2018 hebben de ministers de subsidie ​​voor plug-in auto’s ingetrokken nadat ze hadden overwogen dat ze op een oneconomische manier werden gebruikt. Veel mensen hadden PHEV’s gekocht zodat bedrijven konden profiteren van lagere belastingtarieven. Dit leidde het jaar daarop tot een daling van de verkoop van PHEV’s met 18% en de verkoop van puur elektrische modellen overtrof voor het eerst PHEV’s!

Moet ik een hybride auto kopen?

Op het eerste gezicht zijn PHEV’s een aantrekkelijke manier van rijden, omdat ze de kloof tussen benzine en elektriciteit overbruggen op een manier die handig is voor diegenen die groener willen zijn zonder enkele van de beperkingen die puur EV-bezit nog steeds met zich meebrengt. Uit een reeks bevindingen blijkt echter dat PHEV’s niet noodzakelijkerwijs zo groen zijn als fabrikanten je willen doen geloven. Houd er ook rekening mee dat een PHEV een grote financiële investering is en dat je alleen profiteert van lagere brandstofkosten als je het voertuig op de juiste manier gebruikt en onderhoudt!

0