Als ondernemer wil je opvallen, of beter gezegd, wil je dat je bedrijf opvalt. Je zult jezelf moeten profileren en zorgen dat je zichtbaar wordt bij de juiste groep mensen of bedrijven. Zo kun je een jas bedrukken of een hele zwik bedrukte pennen bestellen, maar als je als bedrijf wil groeien, zul je toch wat meer moeten doen. Om zichtbaar te worden moet je je profileren. Dat wil zeggen dat je jezelf en je bedrijf op zo’n manier presenteert dat je een herkenbare stijl krijgt die klanten aanspreekt en waar ze zich mee kunnen identificeren. Maar dat profileren, hoe doe je dat eigenlijk?
Het hoeft tegenwoordig niet moeilijk te zijn om je naam uit te dragen
Gelukkig leven we in een tijd dat er veel tools zijn om je zichtbaarheid te vergroten. Zichtbaar worden hoeft, met de juiste kennis, hulp en activiteiten niet moeilijk te zijn. Het probleem zit ‘m soms in onszelf. Want jezelf laten zien, op foto of video, jouw werk of kennis delen met de wereld, dat kan best spannend zijn. Will je echter als bedrijf groeien, dan zul je je bedrijf moeten profileren, en voor veel zelfstandigen betekent dat dat ze zichzelf zullen moeten profileren, want jij bent vaak het bedrijf dat je runt. Daarom is het belangrijk dat je een goed profiel van je bedrijf hebt. Je weet wat je wil uitstralen en hoe de groep eruit ziet die je wil bereiken. Dit is erg belangrijk want dat staat aan de basis van alle activiteiten die je gaat ondernemen om bij die groep op te vallen.
Maak een duidelijk profiel van je onderneming
Durf te kiezen, houd focus en houd vast aan je plannen. De basis voor zichtbaarheid is eenheid. Wat je zegt, wat je doet, wat je deelt en op wie je je richt moeten duidelijk zijn en één geheel vormen. Je bedrijf profileren kost tijd, maar als je een duidelijk kader schept, focus houdt en bij je kernactiviteiten blijft zal dit vruchten gaan afwerpen. Dit betekent ook dat je soms om hulp moet vragen en tijd vretende zaken aan iemand anders over moet laten. Dit is dan ook het eerste punt waar je mee moet beginnen: maak een duidelijk profiel waar je altijd op terug kunt vallen.
Werk vanuit een huisstijl
Zoals hierboven omschreven is, herkenbaarheid en één geheel vormen, erg belangrijk. Dit betekent ook eenheid in je grafische vormgeving en al je communicatie uitingen. Gebruik bijvoorbeeld steeds hetzelfde lettertype, werk in dezelfde stijl, laat dezelfde kleuren terugkomen en zorg dat je tone-of-voice overal gelijk is. Dit geldt voor offline én online communicatie uitingen.
Zorg dat je netwerkt
Zorg dat je voldoende netwerkt. Dit kunnen netwerkborrels zijn op externe locaties, maar je kunt ook klanten en leveranciers uitnodigen voor een borrel bij jou op de zaak. Door samen te werken met andere zelfstandigen vergroot je niet alleen je netwerk, je laat ook zien wat je kunt, je kunt met elkaar sparren, je kunt elkaar versterken en elkaar aanbevelen bij anderen.
Ambassadeurs
Hoe meer ambassadeurs je hebt, mensen die jou aanbevelen, hoe beter het is. Schroom dan ook niet om je klanten om een aanbeveling, een review of een recensie te vragen. Dit kun je op allerlei manieren delen met anderen. Via social media, op je website of op een folder. Zeker wanneer je veel concurrentie hebt vinden mensen het soms moeilijk om te beoordelen welke aanbieder het beste is, ze hechten dan veel waarde aan wat anderen over jou zeggen.
Je website en de SEO
Uiteraard is een website tegenwoordig erg belangrijk. Bijna iedereen die het internet afstruint begint bij Google. Zodra jij een zoekopdracht ingeeft gaat deze zoekmachine voor jou op zoek naar de meest relevante resultaten. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar er liggen allerlei regeltjes, formules en criteria aan ten grondslag, algoritmes genaamd. Door je website te optimaliseren voor de zoekmethoden van Google word jij online beter zichtbaar.
Social media
Facebook, Linkedin, Instagram, Pinterest, Twitter. De een is dol op social media, de ander vindt het een nachtmerrie. Een feit is wel dat het ‘the place to be’ is wanneer het om online zichtbaarheid gaat. Als je het belang van social media inziet maar er niet zoveel tijd voor hebt dan raad ik je aan om één platform te kiezen. Meerdere accounts bijhouden kost veel tijd, het is dan beter om het platform waar jouw doelgroep zich het meest op bevindt eerst volledig te benutten. Om ervoor te zorgen dat je structureel posts plaatst, want dat is wel een vereiste, kun je een contentkalender invullen en gebruiken.
Lever een gratis product of dienst aan een bedrijf waar je graag mee gezien wordt
Is er een persoon of bedrijf die jij heel graag als klant zou willen hebben? Geef eens iets weg en vraag of diegene dan iets over je wil schrijven en delen. Zo kun je die persoon of dat bedrijf een gratis dienst aanbieden, of een gratis product. De kosten daarvan zijn voor jou niet zo hoog en het kan de perfecte manier van promotie zijn. Als je namelijk je eigen naam kunt koppelen aan een bestaande naam met een grote following, profiteer je daar altijd van.