Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

De nieuwe Fiat 500 is bijzonder stijlvol en volledig

Leuke en karaktervolle retro-looks, zuinige motoren met lage gebruikskosten en een helder en vrolijk interieur zijn de belangrijkste redenen waarom de Fiat 500 sinds de herlancering van deze drie deurs stadsauto in 2008 consequent populair is. Dat is een lange tijd en hoewel de auto in 2015 een grote revisie heeft ondergaan met aanpassingen aan de styling en het interieur, zijn het motor bereik en uitrustingsniveau van de 500 gedurende de hele levensduur van de auto aangepast om hem up to date te houden.

De rivalen voor de 500 zijn talrijk en gevarieerd, waaronder de MINI Hatch en stadsauto’s zoals de Volkswagen Up, Peugeot 108 en Smart Fortwo en Forfour. Waar niemand echter bij in de buurt komt zijn de snellere Abarth 595- en 695-versies om de Fiat-fans aan te spreken, evenals een 500C-cabriolet. Alle modellen worden geleverd met een efficiënt motorengamma met lage gebruikskosten en een eigenzinnig interieur.

Retro-styling

Een groot deel van de aantrekkingskracht van de moderne Fiat 500 ligt in zijn retro-looks die teruggrijpen op het origineel uit de jaren 50. Fiat heeft deze looks zorgvuldig geüpdatet om de essentie van het origineel te behouden, terwijl de auto van binnen groter is gemaakt om hem een ​​beetje praktischer te maken.

Net als de MINI Hatch die ook zoveel van zijn erfgoed ontleent, heeft de Fiat 500 een onmiddellijke aantrekkingskracht op veel kopers en Fiat kan hierop voortbouwen met een breed scala aan opties. Deze omvatten alles, van een set lichtmetalen velgen tot gedurfde strepen voor de carrosserie, en een enorm aantal kleuropties en interieurs die daarbij horen.

Hybride en TwinAir-motoren

Het wendbare rijgedrag en het compacte formaat van de Fiat 500 maken hem ideaal als stadsauto. En hoewel er vier stoelen zijn, betekent de beperkte hoeveelheid beenruimte achterin dat de achterste het best gebruikt kunnen worden door kinderen.

Een kleine kofferbak onderstreept verder de identiteit van de 500 als stadsauto, maar het is in ieder geval mogelijk om de stoelen neer te klappen om wat meer ruimte vrij te maken voor grotere voorwerpen, terwijl het parkeren op lastige plekken gemakkelijker is gemaakt.

Op de snelweg voelt de 500 zich echter buiten zijn natuurlijke habitat. De motoren, een keuze uit 0,9-liter TwinAir turbo en 1,0-liter hybride benzine en een 1,3-liter diesel, kunnen moeite hebben met inhalen en steilere hellingen, waardoor de bestuurder een versnelling terug moet schakelen.

Het kleine formaat maakt de 500 echter een goede auto voor landweggetjes, waar hij door zijn smalle afmetingen gemakkelijker door gaten kan glippen, terwijl het zicht uitstekend is.

De Fiat 500 kreeg in 2014 een milde update met een nieuw interieur, evenals een nieuw digitale display achter het stuur en een krachtigere 0,9-liter TwinAir-benzinemotor.

In 2015 vond een uitgebreidere facelift plaats met aangepaste Euro 6-motoren, een andere styling en andere aanpassingsopties. Een grille met 3D-effect en nieuwe led-dagrijverlichting werden toegevoegd, plus ringvormige achterlichten.

In 2020 kwam er een hybride benzinemotor bij, met de belofte van een besparing op brandstof dankzij het vermogen om energie te recupereren en op te slaan in een batterij. 

Bij de lancering scoorde de 500 uitstekend. Als je op zoek bent naar iets speciaals, dan moet je kijken naar de Abarth-versie van de Fiat 500: de 595. Met een opgevoerde carrosserie en turbomotoren is het een echte kleine raket. Hij produceert 165 of 180 pk, is goed voor 0-100 km/u in slechts 6,7 seconden en wordt geleverd met een grote uitlaat voor extra effect.

0