Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

De geschiedenis van Porsche


Ferdinand Porsche richtte in 1931 zijn eigen constructiebureau op. In de jaren daarvoor had hij toen al een goede staat van dienst, en veel vertrouwen, opgebouwd bij diverse autofabrikanten. In opdracht van de Duitse overheid ontwikkelde hij vanaf 1934 de zogenaamde KdF-wagen, beter bekend als de Volkswagen. Het duurde echter nog even voor de eerste Porsche uit de fabriek rolde. Hieronder vind je een overzicht van de geschiedenis van Porsche.

Eerste project van Porsche was een motor

Het staat onopvallend in een grijze kluis in een klimaat gecontroleerde ruimte: het eerste memo boek van het Porsche-designbureau, opgeborgen in een brandvrije ruimte in het archief van het Porsche Museum. In het versleten grootboek vindt men ordernummer 1, geplaatst op 21 augustus 1930. Het werk omvatte het vervaardigen van afzonderlijke componenten voor een zogenaamde ‘Hesselmann-motor’, dit was een kruising tussen een diesel en een gasmotor. Een duidelijk teken van de innovatieve geest van het bedrijf  Porsche sinds zijn oprichting. 

Het ontstaan van de Volkswagen

Bestelnummer 7 in dit boek was van een andere dimensie. “Project voor kleine auto’s”, luidt de beschrijving in het grootboek. Het bedrijf Wanderer was van plan om de meerderheid van de bevolking te motoriseren en had een concept hiervoor nodig. Toen was een automobiel een luxeartikel, maar Wanderer ging op zoek om deze economisch en goedkoop te kunnen ontwikkelen tot een Volks-Wagen – een auto voor het volk. Een slim idee, zoals de geschiedenis zou aantonen. Het orderboek geeft een verhelderend beeld van hoe Ferdinand Porsche en zijn kleine team van slechts negentien medewerkers de visie van ontwerpcreativiteit belichaamden.

Porsche als officieel bedrijf

Op 25 april 1931 liet professor Porsche zijn bedrijf officieel inschrijven in het handelsregister. Vanaf die dag, “Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge”, gevestigd in Stuttgart, bestond officieel. De eerste vijf projecten werden in 1930 gestart in St. Ulrich, Oostenrijk. De tekentafel stond in de slaapkamer van Porsches zoon Ferry. Maar het kantoor verhuisde begin 1931 naar Stuttgart en huurde aanvankelijk een ruimte in het stadscentrum.

Ongehoord in de autowereld

Het idee van een neutraal ontwerpbureau was nog ongehoord in de autowereld. Ferdinand Porsche koesterde destijds niet de intentie om zijn eigen auto’s te bouwen. Zijn doel was om technische projecten uit te voeren voor een verscheidenheid aan klanten en bedrijven en om licentievergoedingen en patentrechten in rekening te brengen. Het eerste orderboek illustreert op indrukwekkende wijze hoe het Porsche-kantoor een broeinest van innovatie werd voor de Duitse auto-industrie.

Porsche 356

De eerste Porsche die op de markt verscheen, was de 356 in 1950, die Porsche samen met zijn zoon Ferry had ontwikkeld. Bij aanvang had de 356 nog heel veel gemeen met de Volkswagen (Kever), maar Porsche ontwikkelde de 356 steeds verder door. In 1963 verscheen zijn opvolger, de 911. Dit type, zij het in sterk gewijzigde vorm, is nog altijd onderdeel van Porsches assortiment. De 928 was in 1977 de beoogde opvolger van de 911 en werd verkozen tot Auto van het Jaar 1978.

Porsche 911

De hechte band met Volkswagen

Volkswagen-Porsche 914

Porsche heeft altijd hechte banden met Volkswagen gehad. In 1969 verscheen de Volkswagen-Porsche 914, waarvoor de viercilindermotor van Volkswagen afkomstig was en de zescilinder van Porsche. De samenwerking ging verder met de 924, die in 1976 verscheen. Het model zou het topmodel van Volkswagen moeten worden, maar Volkswagen trok zich terug en Porsche bracht het model zelf op de markt. Porsche AG, de autofabrikant, is tegenwoordig volledig eigendom van Volkswagen. De holding Porsche SE bezit een kleine 51 procent van de aandelen van Volkswagen. Volkswagen bezit op zijn beurt 49 procent van de aandelen van Porsche SE, de holding dus.

De ontwikkeling van het Porsche logo

Pas sinds 1954 siert het Porsche-logo de neus van de sportauto’s uit Zuffenhausen. Centraal in het logo staat het steigerende paard van de stad Stuttgart, op de achtergrond van het wapen van de deelstaat Württemberg. Hoewel het Porsche-logo tegenwoordig een teken van luxe is, was het oorspronkelijk gebaseerd op het ‘wapenschild van de staat van het vrije volk’. De inspiratie voor het logo was te danken aan het feit dat het Porsche-logo in oorlogstijd is ontstaan.

Door de jaren heen heeft Porsche talloze iconische modellen geproduceerd. Hier zijn enkele van onze favorieten:

Porsche 356 uit 1948: De Porsche 365 uit 1948 was het allereerste Porsche-model en daarmee een belangrijk model in de geschiedenis van Porsche.

1952 Porsche 550 Spyder: De 550 Spyder was geliefd bij automobilisten vanwege zijn lichtgewicht carrosserie en superieure balans. De 550 Spyder werd volledig opnieuw ontworpen, met de motor nu voor de transmissie van het voertuig.

Porsche 911 Turbo 3.0 uit 1975: de originele Porsche 911 was een favoriet onder de consumenten en de Porsche 911 Turbo 3.0 uit 1975 kreeg een turbocompressor en werd destijds de snelste auto in Duitsland.

2014 Porsche Macan Turbo: De Macan Turbo is een SUV-cross-over die niet alleen soepel en gestroomlijnd is, maar ook extreem krachtig, waarbij de 2014 Macan Turbo 400 pk levert met zijn 3,6 l V6-motor.

0