Misschien heb jij het ook al gemerkt, maar een auto kopen valt tegenwoordig niet mee. Zo maakt Skoda al een tijdje reclame voor een nieuw model, maar dat model is dit jaar al niet meer te krijgen. Hoe komt dat horen we je vragen. Nou, er is een hevig tekort aan chips, niet de zoute soort, maar de micro-elektronische. Die chips worden namelijk tegenwoordig overal in gebruikt en er zijn niet veel fabrieken die deze chips kunnen maken.
Toekomstverwachtingen naar beneden bijgesteld
Tijdens de eerste corona golf vorig voorjaar heeft de auto-industrie zijn toekomstverwachtingen naar beneden bijgesteld en verwachtte dientengevolge beduidend minder chips af te gaan nehmen in 2021. Tegelijkertijd zijn thuiszittenden met zijn allen elektronica gaan kopen. In eerste instantie laptops, tablets, pc’s en andere apparatuur voor thuis werk of -onderwijs. Vervolgens steeg de vraag naar spelcomputers, ook niet geheel onverklaarbaar in een pandemie. Op deze manier heeft de halfgeleiderindustrie een wegvallende vraag uit de auto-industrie kunnen opvullen met de productie van chips voor consumentenelektronica.
Grotere behoefte aan chips dan gepland
De wereld economie lijkt zich echter sneller te herstellen dan aanvankelijk verwacht werd en daarmee de mondiale vraag naar nieuwe auto’s. En dus is er een grotere behoefte aan chips dan gepland. De hiervoor benodigde productiecapaciteit is bij de chipproducenten echter al vergeven en opschalen lukt niet van de ene op de andere dag, zij al full time.
Chip tekorten bij de Volkswagen Group
De Volkswagen Group is groot in China en daardoor als één van de eerste getroffen door het chip tekort. Ook hun andere fabrieken in bijvoorbeeld Wolfsburg kampen nu met chip tekorten. De Nederlandse importeurs van de Volkswagen Group zeggen er nog weinig hinder van te ondervinden en dat er op dit moment een gezonde voorraad is. Verwacht wordt dat de situatie bij de fabriek in het tweede kwartaal weer normaliseert.
Duitse minister van Economische Zaken
Het chip tekort bij Volkswagen, maar ook bij Mercedes-Benz, zorgde ervoor dat de Duitse minister van Economische Zaken, Peter Altmaier, eind januari contact ging zoeken met zijn Taiwanese ambtgenoot Wang met het verzoek om druk uit te oefenen op ’s werelds grootste chipfabrikanten in het land. De reactie uit Taiwan was dat het probleem de aandacht heeft, maar dat er sowieso niet of nauwelijks ruimte is om de productie omhoog te schroeven.
Upgrade bij Tesla
Tesla grijpt het gebrek aan chips aan om van eind februari tot begin maart de fabriek in Fremont stil te leggen en het productieapparaat een upgrade te geven. Het is nog onduidelijk wat dit voor invloed heeft op de levering in Nederland. Wat dat betreft zijn ze bij Ford concreter. In Europa worden volgens de Ford-importeur met name de fabrieken in Saarlouis, Keulen, Craiova en Valencia getroffen. Die eerste is vijf weken dicht geweest wat voor ons betekent dat de levering van nieuwe Focussen ongeveer een maand vertraging oploopt.
Verlof voor medewerkers van autofabrieken in Italië
Via de Italiaanse vakbonden weten we dat als gevolg van het chip tekort begin februari verlof is aangevraagd voor ruim de 7.000 medewerkers die in het Zuid-Italiaanse Melfi de Jeeps Compass en Renegade en de Fiat 500X bouwen. Daarnaast is ook verlof aangevraagd voor 1.300 personeelsleden van de Mirafiori-fabriek in Turijn waar de elektrische Fiat 500 wordt gefabriceerd. Al met al zien we dus dat alle autoproducenten er last van hebben.
Hyundai en zustermerk Kia doet de productie van een groot deel van hun componenten in eigen beheer. Daarnaast speelt ook mee dat Hyundai een paar jaar geleden problemen heeft gehad met de aanvoer van onderdelen uit Japan waardoor het just-in-time bevoorradingssysteem in de knel kwam. Op basis van de lessen die hieruit zijn geleerd, is Hyundai in de loop van 2020 tegen de trend in extra chips gaan inkopen. Hierdoor is er nu niet alleen genoeg op voorraad, maar dat dan ook nog eens voor een lagere prijs.
Dit lijkt op de strategie van Toyota. Ook zij kunnen namelijk nog even vooruit met hun chip voorraad. Volgens de Nederlandse importeur is in het Noord-Franse Valenciennes de productie van de Yaris met conventionele benzinemotor enigszins naar beneden bijgesteld. Ook bestaat de kans dat in andere Europese fabrieken de productie moet worden aangepast. Vooralsnog loopt de levering van Toyota’s in Nederland geen vertraging op.
Hoe kleiner je bent hoe makkelijker het lijkt te gaan. Dat wordt nog eens bevestigd bij McLaren met de mededeling dat ze veel te klein zijn om last te hebben van de chip crisis. Het ene merk wordt dus meer getroffen dan het andere. Een schrale troost is misschien dat het probleem niet alleen autofabrikanten treft, maar ook alle andere apparatuur met chips daarin.