De Citroën C1 is het kleinste model van het Franse bedrijf in het assortiment en deelt zijn mechanische onderdelen met de Peugeot 108 en de opvallender ogende Toyota Aygo. Ondanks de gedeelde onderbouwing, is Citroën er nog steeds in geslaagd om wat van zijn gebruikelijke flair aan het exterieur toe te voegen, dat er net zo onderscheidend uitziet als veel van de grotere modellen van Citroën.
De C1 is populair bij beginnende automobilisten en mensen die een auto voor in de stad zoeken, dit dankzij zijn pittige motor, leuke rijeigenschappen en een verrassend ruim interieur… om nog maar te zwijgen van de lage prijs en gebruikskosten van de Citroën C1. Verkrijgbaar als zowel drie als vijfdeurs, heeft de auto het uiterlijk en de charme om ieders hart te veroveren.
De auto heeft veel concurrentie, niet alleen van de auto’s waarmee het zijn onderdelen deelt, maar ook van de Kia Picanto, Hyundai i10 en Volkswagen Up, om er maar een paar te noemen. Als je overweegt om een te kopen, is het modellengamma mooi en eenvoudig met één 72 pk benzinemotor om uit te kiezen en drie uitrustingsniveaus: Urban Ride, Shine en Shine Airscape.
Citroën heeft veel aandacht besteed aan de vorm, afwerking en kwaliteit van zijn kleinste auto. Alle engineering is door Toyota gedaan, wat betekent dat de C1 de meest solide stadsauto van het Franse bedrijf tot nu toe is , een schril contrast met de zwakheid die zijn producten in het verleden had.
Ondanks dat het een instap auto is, kun je hem toch uitrusten met een 7,0-inch infotainment systeem met radio, Bluetooth en een boordcomputer. Andere kenmerken zijn keyless entry, hill-start assist, climate control, stoelverwarming, achteruitrijcamera en instellingen voor de voorstoelen, hoewel veel hiervan extra kosten zijn.
Gezien zijn grootte is het geen verrassing dat de praktische bruikbaarheid van de Citroën C1 niet het sterkste verkooppunt is. Dat gezegd hebbende, zal de auto (relatief) comfortabel plaats bieden aan vier volwassenen en zelfs enkele tassen.
Grotere volwassenen kunnen echter moeite hebben om achter mensen met een vergelijkbare hoogte te zitten, omdat de rugleuningen relatief dik zijn. En het wordt des te duidelijker door de optionele Airscape-bekleding, het stoffen dak en de indeling, dat de achterpassagiers met enige marge berooft worden van hoofdruimte.
Opbergruimte en opslag
Dit is een auto die het meest geschikt is voor stellen in plaats van gezinnen, met veel ruimte voorin, met uitstekende hoofd- en beenruimte, in combinatie met bekerhouders en ruime opbergvakken in de deuren.
Met de achterbank op zijn originele plaats kan de bagageruimte 196 liter bagage bevatten, en als je geen passagiers hoeft te vervoeren, kom je door de achterbank neer te klappen op in totaal 780 liter ruimte. De glazen achterklep onthult ook een relatief brede opening, hoewel de diepte van de kofferbak wel betekent dat het lastig kan zijn om zware voorwerpen in en uit te tillen.
Is het gemakkelijk om te parkeren?
Hierover kunnen we kort zijn: ja. Hij is compact en past gemakkelijk in elke parkeerplaats. Sterker nog, de besturing is licht en nauwkeurig en de draaicirkel is klein, waardoor positionering in de krapste plekken een absoluut makkie is.
De auto is echter ook weer niet perfect. Het zicht zou beter kunnen, met omvangrijke stijlen die het zicht op kruispunten en rotondes kan belemmeren. Het is een soortgelijk verhaal aan de achterkant, waar je zicht moeilijk gemaakt wordt door de grote opening tussen het glas van de achterklep en de achterpassagiers ruit. Maar het goede nieuws is dat op de middenklasse modellen en hoger een achteruit parkeercamera is gemonteerd!