Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

De boekhouding van een zzp’er: zelf doen of uitbesteden?

Posted on

Boekhouden is voor de meeste zzp’ers niet het meest aantrekkelijke deel van het zelfstandig zijn. Echter, het goed bijhouden hiervan geeft rust en zorgt dat je aan het eind van elk kwartaal en jaar geen stress hebt, of enorm veel extra werk. Bovendien houd je overzicht over je cijfers en cashflow. Een chaotische boekhouding is een belangrijke oorzaak van faillissementen bij startende ondernemers. Daarnaast is er tegenwoordig online boekhouden zzp software, die je enorm kan helpen.

Een gedegen boekhouding is erg belangrijk

Ben je als ZZP-er net voor jezelf begonnen, dan is de boekhouding vaak het onderdeel dat vooruit wordt geschoven. Toch zal iedereen begrijpen dat een gedegen boekhouding belangrijk is om te zien waar je staat en te bepalen waar je heen wil of kunt. De administratie van een zzp’er is vaak niet echt ingewikkeld. Het aantal handelingen dat verricht moeten worden om een kloppende boekhouding te krijgen is beperkt, waardoor de meeste boekhoudsoftware kan volstaan. Daarmee kun je namelijk altijd facturen maken en de inkoop en onkosten duidelijk in kaart hebben. 

Het uitbesteden van je boekhouding

Als je niet boekhoudkundig bent ingesteld, er geen tijd aan wil besteden, of zeker wil zijn dat je geen van de fiscale voordelen mist, dan kan je ervoor kiezen om je administratie uit te besteden. Meestal stuur je dan eens per maand al je administratie door naar het administratiekantoor, waarna zij voor jou een winst-en-verliesrekening opstellen, de btw-aangifte verzorgen en inkomstenbelasting regelen. Ze kunnen echter ook alleen je definitieve jaaraangifte verzorgen, dit houdt je kosten laag en verzekert je ervan dat een professional naar de cijfers heeft gekeken voordat die naar de Belastingdienst gaan.

Online applicaties voor je boekhouding

Je kunt er ook voor kiezen om de boekhouding zelf te doen, en dan is het handig om gebruik te maken van een van de online programma’s die je daarbij kunnen helpen. Met een administratiepakket is je gehele boekhouding goed uitvoerbaar. Vaak zijn het alles-in-een-pakketten waarmee je facturen kunt maken die automatisch ingeboekt worden en bij invoer van inkopen of onkosten wordt deze btw-splitsing ook weer vrijwel automatisch geregeld. Meestal kun je de btw-aangifte uitdraaien en een winst-en-verliesrekening maken. Ook komen alle cijfers uit de pakketten tevoorschijn voor jouw jaaraangifte, zodat die meteen naar de Belastingdienst kunnen.

Kies als zzp’er een administratiekantoor dat kwaliteit levert tegen een redelijk bedrag. Je hoeft als zzp’er je administratie bijvoorbeeld niet onder te brengen bij een registeraccountant omdat die een fors bedrag per uur zal berekenen. Zoek een klein administratiekantoor uit dat bij je past en maak duidelijke afspraken over de uit te voeren werkzaamheden en tarieven.

0