Geïntroduceerd als de oplossing voor mensen die wat ouder zijn, is de elektrische fiets ondertussen geaccepteerd door iedereen. Plots kunnen mensen die normaal niet ver fietsen een hele dag op pad met hun fiets en wordt het eten bezorgd zonder dat de bezorger moe wordt. Met andere woorden, een elektrische fiets is tegenwoordig interessant voor iedereen. Denk jij er ook over om er een aan te schaffen, dan zijn er wat zaken waar je rekening mee moet houden.
Met een elektrische fiets bedoelen we fietsen die trapondersteuning hebben middels een elektrische accu, waardoor je een klein beetje hulp krijgt en wat minder moeite hoeft te doen om een fijne snelheid aan te kunnen houden op de fiets. De meeste e-bikes gaan tot 25 kilometer per uur. Je kunt er gewoon mee fietsen waar je ook op een normale fiets zou rijden, je hoeft geen helm op en een rijbewijs is ook niet nodig.
Veel verschil tussen e-bikes onderling
Het verschil tussen de ene of de andere elektrische fiets is echter enorm. Bij een gewone fiets is bijvoorbeeld stevigheid en het aantal versnellingen belangrijk, maar in principe moet je zelf alles doen dus kan daar weinig aan mis gaan. Bij een elektrische fiets komen allerlei technische snufjes kijken en zit er vooral verschil in de accu’s onderling. Kies je de verkeerde fiets, of beter gezegd accu, dan kan je e-bike vaker stil komen te staan of voor problemen zorgen.
Er zijn natuurlijk veel soorten elektrische fietsen, maar in dit artikel focussen we ons op de stadsfiets. Dus een gewone fiets met een goede bagagedrager en misschien wel een mand voorop, waarmee je gemakkelijk de alledaagse dingen kunt doen zoals boodschappen of de kinderen naar school brengen. Er zijn twee belangrijke zaken die leidend zijn bij het kopen van een elektrische fiets: de accu en de motor.
De accu van een elektrische fiets
We onderscheiden drie verschillende accu’s: nikkel-metaalhydride (NiMh), li-ion mangaan (Li-ion) en Lithium-ion-polymeer. Eigenlijk zie je tegenwoordig bijna alleen maar Li-ion-varianten, die wat kleiner zijn en een stuk sneller opladen. Je moet kijken naar de hoeveel capaciteit de accu heeft. Dit wordt vaak uitgedrukt in hoe groot de actieradius van de fiets is, oftewel: hoeveel kilometer je met een volle accu kunt fietsen. Zeker als je vaak lange stukken fietst, dan kun je wel een flinke accu gebruiken. Ben je niet zo fanatiek, dan is een goedkopere fiets met een kleinere accu prima.
De voordelen van een vaste accu op je e-bike
Een vaste accu, die vaak mooi is weggewerkt in het frame, is een goede optie, omdat je dan niet bang hoeft te zijn dat je accu wordt gestolen als je de fiets ergens wegzet. Het onhandige van die vaste accu is dat je wel stroom moet hebben waar je je fiets neerzet. In de voortuin wordt dat bijvoorbeeld lastig, maar als je een schuur of garage hebt met stroompunt, dan is dat geen probleem. Alleen is onderweg opladen wel iets minder makkelijk voor elkaar te krijgen. Er zijn accu’s van 200 tot 750 Wh, maar de meeste e-bikes beschikken over 300 tot 500 Wh.
De motor van je e-bike
Een motor zit op het voorwiel, het achterwiel of in het midden van je fiets. De voorwielmotor is vaak stiller en goedkoper dan wanneer deze op een andere plek zit. Het voordeel aan fietsen met een voorwielmotor is dat je er ook zonder ondersteuning mee kunt gaan fietsen. Tegelijkertijd slippen deze motoren eerder door op steentjes, is de trapondersteuning minder krachtig en heeft de motor even nodig om op gang te komen.
De middenmotor
Hoewel de fiets met een motor aan de voorkant het goedkoopste is, is dit niet de meest populaire variant. Dat is de e-bike met de middenmotor. Deze motor simuleert als het ware iets beter je benen en omdat het gewicht in het midden zit, voelt het niet alsof je wordt geduwd of getrokken wordt. Deze motor zit echt op het trappen, dus als je meer druk zet, slaat hij meteen aan. Het nadeel van deze motor is wel dat ze wat meer geluid maken en eerder met technische storingen te maken hebben.
Ze zijn vaak wat duurder, maar fietsen met achterwielmotor voelen wel het meest natuurlijk, omdat je voortgestuwd wordt. Bij een fiets is de kettingkast altijd naar het achterwiel gericht, dus die gaat in beweging. Je bent dus al gewend dat je van achteren kracht krijgt via dat achterwiel. De achterwielmotor versterkt dit. Het maakt de fiets wel wat moeilijker op te tillen of te repareren, dus je bent waarschijnlijk wel vaker bij een fietsenmaker te vinden.