Ondertussen is duidelijk dat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu. Ze stoten minder broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen uit dan benzine- of dieselauto’s. Alle pijlen zijn dan ook op de elektrische auto’s gericht als het gaat om een meer duurzame manier van onszelf voortbewegen in de toekomst. Vandaar dat alle merken nu de meeste modellen ook als elektrische variant hebben, zoals smart. Hier beantwoorden we enkele van de meest gestelde vragen over elektrische auto’s en hun impact op het milieu.
Vermindering van luchtverontreiniging
Het grote voordeel van elektrische auto’s is de bijdrage die ze kunnen leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in steden. Elektrische auto’s produceren tijdens het rijden geen kooldioxide of andere schadelijke emissies. Hierdoor wordt de luchtverontreiniging aanzienlijk verminderd. Simpel gezegd, elektrische auto’s zorgen voor schonere straten en maken onze dorpen en steden een betere plek voor voetgangers en fietsers. In ruim een jaar tijd kan één elektrische auto op de weg gemiddeld 1,5 miljoen gram CO2 besparen. Dat is het equivalent van vier retourvluchten van Londen naar Barcelona.
In veel grote steden is het wegvervoer verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de luchtvervuiling. Het is dan ook geen wonder dat men het aantal elektrische auto’s op de weg wil versnellen. Dit zien we bijvoorbeeld aan het feit dat de verkoop van benzine- en dieselauto’s tegen 2030 verboden zal zijn. Veel automerken hebben zelfs een eerder streefdatum. Dit betekent dat er steeds minder benzine- en dieselauto’s op de weg te vinden zullen zijn. In plaats daarvan komen er elektrische varianten in allerlei maten, waarbij kleinere modellen, zoals we die kennen van de compacte elektrische auto’s van smart, steeds populairder worden.
Smart introduceert de elektrische auto; de smart #1
Door de stijgende populariteit van elektrische auto’s zien we dat merken met nieuwe elektrische modellen komen, zoals smart. Bekend van hun kleine auto’s was het merk direct een hit bij de introductie, doordat het zulke compacte auto’s waren. Nu introduceert smart de #1, waar bij compactheid wordt gecombineerd met een volledig elektrische motor… in verschillende uitvoeringen! De smart #1 Pro+ heeft onder meer volledige led verlichting rondom, kunstleren bekleding op de stoelen, een digitaal instrumentarium en een 12,8-inch groot multimediascherm. Ook hoort sfeerverlichting, een glazen panoramadak (Halo Dak) en een 360-graden-camera bij het Pro+-feestje.
Een stap daarboven staat de tevens 272 pk sterke smart #1 Premium. Die heeft naast meer uitrusting dan de Pro+ ook een hogere actieradius. Hij kan 440 kilometer rijden op een volle accu en heeft onder meer een warmtepomp en een 22 kW-boordlader als extraatjes. Natuurlijk komt ook smart met een speciale introductieversie van zijn nieuwe model. Die heet #1 Launch Edition. Ook met deze uitvoering kom je tot 440 kilometer ver op een volle accu. Smart mag dan wel herboren zijn, dat betekent niet dat het volledig afscheid neemt van oude tradities. Zo is er van de #1 namelijk ook een sportieve Brabus-versie. Die is dankzij twee elektromotoren vierwielaangedreven en is niet 272 pk maar 428 pk en 543 Nm sterk. In 3,9 tellen zoemt de smart #1 Brabus naar een snelheid van 100 km/h!
Hoe beïnvloedt de productie van elektrische auto’s het milieu?
Het maken van elektrische auto’s kost veel energie. Zelfs als er rekening wordt gehouden met de productie van batterijen, zijn elektrische auto’s echter nog steeds een groenere optie. Dit komt door de vermindering van de uitstoot tijdens de levensduur van de auto. De uitstoot die ontstaat tijdens de productie van een elektrische auto is doorgaans hoger dan die van een conventionele auto. Dit komt door de productie van lithium-ion batterijen die een essentieel onderdeel zijn van een elektrische auto.