De afgelopen jaren is de manier waarop je je bedrijf kunt promoten erg verandert. Zo is het online gedeelte veel belangrijker geworden en kun je via social media je klanten veel gerichter bereiken… zolang je ervoor betaalt. Er zijn echter ook zaken die niet veranderen en nog steeds de juiste impact voor je bedrijf kunnen hebben. Een daarvan is het bezoeken van beurzen. Dit is de perfecte manier om in contact te komen met klanten, toekomstige klanten, leveranciers, etc. Om van je deelname aan een beurs echter een succes te maken, moet je wat dingen in het achterhoofd houden. Welke dat zijn, lees je in onderstaande blog.
Verzamel en documenteer de beursleads
Op een beurs ontmoet je veel mensen en het is belangrijk om al deze leads op te volgen als de beurs voorbij is. Het is dan ook belangrijk om de ontvangen visitekaartjes goed te bewaren. Het is daarnaast verstandig om kleine aantekeningen op de kaartjes te maken, zodat je later herinnert wat je hebt besproken en daar in een mail bijvoorbeeld op terug kunt komen. Van de andere kant is het ook belangrijk om jouw naam en bedrijf bij andere in het geheugen te houden. Visitekaartjes maken is dus een vereiste als je naar een beurs gaat!
Nodig je klanten uit
Of je naar een beurs over toerisme gaat of naar de Webwinkelvakdagen, beursorganisatoren investeren veel in professionele bezoekersmarketing. Het effect hiervan kan echter aanzienlijk worden vergroot. Hoe? Door een uitnodiging campagne met toegang vouchers te organiseren. Op deze manier kun je als exposant ervoor zorgen dat je klanten er in ieder geval over worden geïnformeerd. Een dergelijke uitnodiging kan ook de nieuwsgierigheid van je klanten wekken naar de productpresentatie en hiermee profiteren van de mogelijkheid om persoonlijke gesprekken en onderhandelingen op de beurs te voeren.
Train je personeel
Weelderige beursstands en de meest fantastische innovatieve producten tellen niet mee als het personeel op de stand niet bereid is om directe vragen te beantwoorden. Vakbeurs trainingen over communicatietechnieken en taalvaardigheid zijn daarom essentieel voor je als bedrijf een beurs bezoekt. Engelse vaardigheden zijn een must op internationale beurzen. Bovendien moeten exposanten er op zijn minst ook voor zorgen dat alle medewerkers de belangrijkste gegevens over de eigen producten of diensten kennen. Heb je een online marketing bureau en sta je op de webwinkelvakdagen, dan is het natuurlijk van belang dat al het aanwezige personeel alle ins en outs van zoekmachine optimalisatie weten. Als er maar één product expert ter plaatse is, zal er snel een informatieachterstand ontstaan als hij of zij de vragen van meerdere geïnteresseerden tegelijk moet beantwoorden.
Plan de vervolgactiviteiten van tevoren
Door contactformulieren op te stellen waarmee discussies snel kunnen worden gecategoriseerd, kunnen vervolgactiviteiten direct na afloop van de beurs worden gestart. Op basis van deze categorieën moeten vervolgactiviteiten worden geprioriteerd en van tevoren worden gepland. Zo kunnen gekwalificeerde contacten snel worden verwerkt, vervolgafspraken worden gemaakt en leads worden omgezet in klanten. Wat uiteindelijk natuurlijk het doel van een beursbezoek is.
Boek alles op tijd
Vroegboekkortingen zijn vaak niet alleen beschikbaar bij het boeken van een stand, maar kunnen ook worden gebruikt bij het maken van jouw reis- en verblijfsarrangementen. Bovendien zijn de quota voor extra plaatsingen of activiteiten met betrekking tot de beursdeelname soms beperkt, dus exposanten moeten ervoor zorgen dat ze hun aanvraag in een vroeg stadium indienen. Bovenal is het essentieel om belangrijke deadlines in het achterhoofd te houden.
Verlies jezelf niet in chats
Exposanten op een beurs moeten ervoor zorgen dat ze hun spreektijd niet alleen besteden aan praatjes, maar deze ook goed gebruiken. Zodra er een afspraak is gemaakt met de klant, moeten de lokale verkoopmedewerkers een duidelijk doel stellen voor het gesprek. Als je dit doel tijdens de interactie op de beurs uit het oog verliest, moet je wellicht een vervolgafspraak maken of een uitgebreider telefoontje voor na de beurs. Zorg dus dat je je visitekaartjes op tijd uitdeelt en zo efficiënt mogelijk je tijd indeelt, zodat je tijdens een beursbezoek zo veel mogelijk nieuwe en relevante contacten opdoet.