Zoekmachine optimalisatie, beter bekend als SEO (Search Engine Optimization), wordt tegenwoordig veel gebruikt om een hogere positie te behalen in verschillende zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Dat is erg belangrijk, omdat je daarmee de zichtbaarheid van je website verhoogd en dat is natuurlijk het doel voor iedere website eigenaar. Helaas ligt SEO optimalisatie aardig gecompliceerd en daarom leggen wij je er meer over uit in deze blog, lees dus snel verder!
Zoekmachine optimalisatie
Om jouw website te optimaliseren zijn er verschillende factoren waar je rekening mee kunt houden. Een aantal voorbeelden zijn bijvoorbeeld content, linkbuilding, technische SEO, local SEO of conversie optimalisatie. Juist omdat zoekmachine optimalisatie zo gecompliceerd is kiezen veel mensen ervoor om de SEO uit te besteden, dat kan bijvoorbeeld bij Traffictoday.nl. Wil je toch liever zelf aan de slag gaan? Dan hebben wij een aantal tips voor je!
De content op je website
Google houdt rekening met meer dan 200 factoren als het gaat om jouw rang in de zoekresultaten pagina en één van deze factoren is content. Bij het plaatsen van content op jouw website is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wat zij daadwerkelijk zoeken. Aan de hand van zoekgedrag en belangrijke zoekwoorden kun jij kwalitatief goede content plaatsen. Google hecht namelijk veel waarde aan relevante content. Content kopiëren en plakken is dan ook ten strengste af te raden als jij je positie wilt verbeteren. Daarnaast is het belangrijk om de juiste zoekwoorden in de teksten op je website te plaatsen, let wel op dat je dit niet overdrijft, want ook dat zal Google doorhebben.
Linkbuilding
Naast dat goede technieken van groot belang zijn, is ook goede content enorm belangrijk. Je kunt de waarde van jouw website vergroten door middel van bepaalde links die verwijzen naar jouw website. Dit kan op je eigen website (on-page) of op een externe website (off-page) zijn. Door bijvoorbeeld blogs op andere websites te plaatsen met een link erin die naar jouw website leidt, zorg je voor meer populariteit. Je kunt hierbij ook rekening houden met local SEO. Local SEO houdt in dat je je linkjes laat plaatsen op lokale websites zodat Google weet waar jouw bedrijf zich bevindt. Wat je dan weer zeker niet moet doen is de link op een zogenaamde ‘linkbuilding site’ plaatsen. Deze websites zijn er puur en alleen voor om blogs op te plaatsen die naar verschillende websites leiden, verder leest niemand die blogs op die sites echt.